Vad hade hänt om...
vi i sverige inte hade blivit kristna? Om vi hade trott på asatron, hur hade då dagens sverige sett ut? Motivera ditt svar!
Kan någon här hjälpa mig med detta? För jag har ingen aning om vad jag ska skriva! Har hjärnsläpp.. Hjälp!
Intressant fråga - men inte helt lätt.Tycker mest det blir mer frågor..
1) Den enkla delen: vi hade inte haft kyrkor lite varstans i landet, utan asatempel och heliga lundar
2) Hur hade förhållandet till kristna länder i omgivningen funkat? Nu hade det väl gått, men under alla tidigare århundraden?
3) Hur hade det påverkat administration: kyrkobokföring och annat?
4) Jag undrar hur blot etc utvecklats - för inte skulle vi hållit på med offer, det tror jag inte.
5) Kyrkan bidrog med utbildning etc. Hur hade vi löst det på egen hand?
6) Förhållandet mellan människor (kvinnor/män, rika/fattiga) ? nej, jag spekulerar inte.
Ja, det är bara några funderingar och spekulationer. Någon mer som har några idéer? För det är många frågor och vinklar jag har missat.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Var det där en uppgift i skolan?
Japp?

Då undrar jag vad den läraren själv tror. Ingen vet svaret.
Jämför man olika religioner och deras utveckling, så är de mer lika än olika tycker jag. Då kanske asatron hade fungerat och utvecklat samhället lika bra som de kristna varianterna vi har haft i Sverige. Jämför man t ex de nordiska asagudarna med de grekiska, finner man likheter. Båda kulturerna hade många gudar med olika egenskaper. Offrade och dödade och fostrade och höll efter varandra gjorde man inom alla religioner.
Numera spelar det ingen större roll vilken tro folk har. Vi har i alla fall ungefär samma uppfattning om etik och moral.

Sannolikt mera biolgisk kunskap och snabbare teknisk utveckling, då Kristendomen en tid förnekade all vetenskap som inte kunde härledas till den Allsmäktige Guden.

Bjornen har en poäng där. Kristendomen har varit väldigt trångsynt och nästan omänskligt krävande och fördömande. Än idag hänvisas till godtyckligt översatta texter i böcker (bibeln), som skrivits för tusentals år sedan.

Många äldre upptäckter och uppfinningar aktualises av muslimerna som var mycket intresserad av äldre vetenskaper och översatta många äldre böcker som t.ex. från biblioteket i Alexandria, och har därigenom räddats till eftervärlden.
Fast asatron hade kanske fått några skrifter till slut med. Vi hade inte kunnat förklara åska så bra, kanske.

#8 Det finns faktiskt en del skrifter men från senare tid än böckerna i bibeln. Då tänker jag på Snorre Sturlassons verk och Gutasagan. De har kanske inga likheter, men de är gamla nordiska skrifter.
Om jag inte är ute och cyklar fullständigt nu, så innehöll visst Gutasagan delar som kan ha varit början till våra landskapslagar. Rättsskipning och ritualer (för t ex begravning) fanns, men var inte likadana överallt.
Ofta när man pratar om kristnandet så glömmer man bort att det i första hand skedde av praktiska och politiska skäl, och inte för att folk blev frälsta över en natt.
Innan kristendomen var det knappast tal om något "sverige", utan det landområdet vi kallar så idag regerades av många olika stammar med ledare som var i konflikt med varandra till och från. Det fanns ingen gemensam uppsättning lagar, och inget rättsväsende som såg till att de efterlevdes utan det varierade från plats till plats. De första kungarna som konverterade till kristendomen gjorde det för att det var ett praktiskt sätt att ena folket ( en gud = en kung) och när man hade kyrkan i rom med sig underlättade det handel och gav en mängd fördelar. De första kyrkorna som byggdes var inte olika befästningar med tjocka stenmurar där hela byn kunde samlas i och ta skydd i orostider och det var nog inte ett litet argument för att välkomna kristendomen, även om man gick hem och blotade i smyg.
Så på ett samhällsplan hade nog saker och ting sett annorlunda ut, vi hade troligen inte haft något "sverige" utan kanske hade landet bestått av flera mindre länder. Eller så hade vi skaffat en centralmakt på något annat vis senare, många länder har ju bildats utan inverkan av monoteism, men den utvecklingen hade säkert tagit längre tid.
Annars finns det inget som säger att det skulle vara sämre om vi skulle förblivit hedniska, även om den förkristna religionen inte var dogmatisk och hade någon helig skrift eller gemensamt system så var den inte i sig kaotisk eller mer våldsam än kristendomen. På många håll stiftade man lagar och fattade beslut genom att hålla ting, en föregångare till vår tids demokrati, där alla hade rätt att säga sitt. I en polytistisk religion måste man ha acceptans för olika människors personliga tolkningar, vilket i sin tur kanske hade kunnat innebära ett mer liberalt samhälle. Som tidigare nämts hade säkert forskning och utveckling gynnats.
#4 Varför inte titta på ett exempel närmare i tiden, Indien? :) Tittar man på tidig vedisk religion så ser man tydligt ett släktskap med så väl vår nordiska hedendom som andra polytesitiska riktiningar i europa. Svenska är ett indoeuropeiskt språk och man tror att folk från nuvarande indien spred det upp till oss, och då är det inte konsigt om de även tog med sig sin religon. Man kan alltså se den nordiska hedendomen som en lokal form av hinduism :)
#8 Jo, det är inte omöjligt att det skulle ha blivit skrifter, men frågan är om de hade blivit lika dogmatiska. Om man ska titta på hinduismen och deras religiösa skrifter så finns det en stor skillnad i hur hinduer förhåller sig till dom och hur monoteisktiska religioner förhåller sig till sina. Inom hinduismen finns det ju mängder med skapelseberättelser, en och samma gud kan ha hundratals olika manifestationer, eller ha olika egenskaper från en myt till en annan. Skrifterna är fortfarande heliga och folk följer dom, men man ser dom inte som absoluta sanningar på samma vis som många kristna eller muslimer när de följer varendra nedskrivet ord i sina böcker som guds ord. Istället finns en större förståelse för att myterna är beskrivningar av något symboliskt, om än sant.
#9 Eddorna är nedtecknade ett par hundra år efter kristnandet, Snorre var själv kristen och skrev den poetiska eddan för att bevara framför allt diktkonsten som häll på att försvinna, och försökte faktiskt vinkla myterna så de skulle låta som berättelser om verkliga kungar och inte hedniska "avgudar".

I stort sett var Sverige ett enat rike strax före Kristendomen infördes. Finland blev dock inte svensk förrän efter de svenska korstågen. Kunskapen om Kristendomen fanns nog hos oss ännu tidigare än Ansgar, men då den ortodoxa inriktningen som Vikingar stötte på. Men även tidigare gjordes resor i österled och sannolikt fanns kunskapen om Kristendomen när den etablerades, på vissa ställen även i Sverige.
Du kan ju alltid referera till romanen "Odens öga" av Håkan Strömberg

Undrar hur man ställt sig till tideräkningen? Om vi inte varit kristna, så hade ju årtalet 2013 inte haft samma relevans som den har idag. Många andra länder som inte är kristna har det ju på samma sätt, givetvis.
Samma sak med "internationella" helgdagar; påsk, pingst, advent osv. Jul hade vi väl säkert firat (vinterblot), men inte på samma sätt.
Sen hade nog vi blivit påverkade av andra länders helgdagar. Våra indiska (hinduer) kolleger är väldigt glada för att skicka julkort.
Hatar cancer och älskar vårlökar.