Fäbodar
Finns det nån som vet mycket om svenska fäbodväsendet?
Jag var i somras vid Bastbergets fäbodar mellan Grangärde och Mockfjärd. Det lär ha bedrivits fäbodversamhet där kontinuerligt i över 400 år! Än idag finns det sommartid några kor där på skogsbete. Vi kunde även köpa fäbodkärnat smör och jättegott messmör. Det vore kul att få lite tips om hur man kan fördjupa sig i ämnet!

Jag har hållit ett antal föreläsningar om fäbodarnas uppkomst och kulturhistoria på bland annat högskolor.
Några studiecirklar om olika fäbodars kulturhistoria har jag också hållit.
Några sidor i min bok om (Prins) Daniel Westlings anor skriver jag om fäbodor och fäbodväxter. Med flera annorlunda vinklingar.
En ny doktorsavhandling har publicerats. Det finns dock flera tveksamma antaganden i denna som jag inte kan hålla med om. Bland annat har den försökt få fäbodväsendet yngre än det har varit. Dock med ökande intendsitet och däriemellan minskande samt kanske även upphörande åtminstone lokalt genom olika agrarkriser. Jag har själv inte läst avhandlingen, men flera sammanfattningar av den.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack för upplysningarna! Nu är jag väl inte ute efter någon doktorsavhandling direkt, mera något lättsmält och översiktligt. Det går ju att hitta en del om man googlar, men en lättsmält bok eller så vore perfekt.
Sen vill jag starkt rekommendera ett besök i Bastbeget! Det lär ha funnits runt 400 kor där när det var som mest, tillhörande ca 100 gårdar. Finns bortåt 100 gamla byggnader kvar idag, väldigt många i ursprungligt skick.Men för i år är nog korna hemtagna igen.
#2024** Fäbodkulturen i Skandinavien blir den här veckan förhoppningsvis förklarat som en del av mänsklighetens immateriella kulturarv av Unesco.
Källa.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)