Alla Sveriges runstenar samlade på ett ställe
I somras tog jag mig för att göra en webbplats med alla runristningar i Sverige. Målet var att man dels ska kunna leta efter runstenar och runhällar på en specifik plats och dels läsa om dem. Resultatet är Sveriges runkarta.
Varje kartnål representerar en runristning. Tryck på den så får du veta vad den heter och kan gå vidare och få alla viktiga fakta om den. Vill du ha hjälp att hitta dit finns det vägvisningar med hjälp av Google Kartor eller Apple Kartor.
Många runristningar har bilder också. Det gäller framför allt dem i Uppland. Har du inte möjlighet att själv besöka dem kan du titta på bilderna i stället.
» Runstenar och hällristningar med foton - Sveriges runkarta
Det finns flera andra sätt att hitta det du söker också:
» Sveriges runstenar och hällristningar kommun för kommun
» Sveriges runstentätaste kommuner
Så fantastiskt bra och intressant! 🌼
Det finns många fler än man tror …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det gör det verkligen. En sak jag inte visste innan, var att det finns massor av hällristningar som är mycket äldre och som bara består av bilder. Det var långt innan det fanns runor, 800 till 1500 år före Kristus (om jag minns rätt). Det område som har flest såna bildhällar ligger strax söder om Enköping. Det finns mängder av dem. Det går att hitta dem via Runkartan även om det inte riktigt hör hemma där.
Intressant. Har inte sett några hällristningar, men en del runstenar har jag lyckats hitta. Det finns dock inte så många häromkring, så de jag har sett har funnits på andra platser i Sverige. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hittade en intressant artikel om runstenar.
https://popularhistoria.se/sveriges-historia/forntid/runstenar-makt-och-minne
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
”Även om vi tror att vi kan peka ut källan för runraden är det mycket som fortfarande är oklart kring runornas uppkomst. Man kan tänka sig att upphovsmannen var någon nordbo – kanske snarast från dagens Danmark där de äldsta runfynden har gjorts – som hade tjänat i den romerska armén och där kommit i kontakt med skrift och hur en sådan kunde användas. Personen ifråga var säkert tvåspråkig och måste även ha haft en mycket god förmåga att analysera det egna språket för att kunna skapa ett fungerande skriftsystem.”
Intressant att de tror att det kan vara en person som ligger bakom användningen från början.
Ja, jag reagerade också för det. Å andra sidan så måste det ju ha varit någon som kommit på det först, och sedan spritt det vidare.
Ibland dyker saker upp på flera ställen och sprider sig.
Ja, det gör det ju. Fast runskriften är väl så pass lokalt avgränsad att den förmodligen började lokalt någonstans. Det behöver ju inte betyda att enbart en person hittade på den, utan det kan ha varit en grupp människor som arbetade tillsammans.
Sant!
Läste en notis i Svenska Öden & Äventyr att "forskare i Uppsala har lagt upp fler än 7000 runor i en gemensam databas", men när jag går in på adressen de anger så verkar det bara finnas avskannade sidor från boken "Sveriges runinskrifter" av Erik Brate. Är det någon som hittar några runor på den här sidan?
De har nog lagt in fel länk bara för att den heter samma sak. Här finns den:
» Runor
Trist att de inte kollar länken innan de publicerar den. Kan tänka mig att det är många som undrar var rundatabasen finns när de kommer till fel sida.
#12: Ja. Kan också tänka mig den oväntade glädjen när innehavaren av den länkade sidan fick se en plötsligt trafikökning.
#13: Synd att de inte valde din sida istället. Då hade man åtminstone fått upp lite runstenar. 😊
Haha, ja, det hade jag uppskattat, men jag har inte bråttom. Det är en jämn ökning av besökare varje månad.
Nu finns det en app med en digital guide till runstenar i Sverige. Den heter Svenska runstenar. Kan ju vara bra som komplement till Niklas runkarta. 😊
Forskaren Sofia Pereswetoff-Morath vid Stockholms universitet har utvecklat en app med namnet Svenska runstenar. Den innehåller för närvarande 1300 av Sveriges cirka 2000 runstenar.
Med hjälp av appen kan användare få information om exakt var en runsten är placerad. Det framgår också i vilket skick stenen är, om den är hel eller skadad. Appen informerar även om runstenen är uppmålad, det vill säga om färg som bleknat har fyllts i.
https://www.forskning.se/2024/06/07/app-guidar-till-svenska-runstenar/
#16: Kollade appen, och den har inte fått så bra betyg. På konstaterandet att appen inte är komplett så har de svarat att för tillfället finns bara runstenarna från Svealand och Norrland med. Inget för mig alltså.
#16: Kul att folk försöker göra dem mer tillgängliga.
#18: Ja, det kan säkert bli bra när den är färdig.