Tollundmannen röntgad på nytt - dödsorsak klarlagd
Tollundmanden har fået scannet sit hoved - og han er forbløffende velbevaret
De nye scanningsbilleder har også langt om længe kunnet fastslå dødsårsagen, men den vil forskerne bag ikke ud med - endnu.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-05-07 01:52 av Pyttelite
Tollundmannen är ett så kallat mosslik som påträffades vid torvgrävning i en mosse vid Bjældskovdal i Jylland den 8 maj 1950. När kroppen hittades, antogs först att det var frågan om ett lik efter ett mord i modern tid, men snart klarlades att det var fråga om ett fall för arkeologer.
Mannen dödades genom hängning, och snaran om halsen finns fortfarande bevarad. Avrättningen skedde omkring 400 före Kristus. En kol-14 analys har fastställt tidpunkten till mellan 405 och 384 f.Kr.
Läs mer här:
In radiography, X-ray microtomography uses X-rays to create cross-sections of a physical object that can be used to recreate a virtual model (3D model) without destroying the original object. It is similar to tomography and X-ray computed tomography. The prefix micro- (symbol: µ) is used to indicate that the pixel sizes of the cross-sections are in the micrometre range.
Läs mer här:
Mycket spännande, han kan ju ha blivit dödad innan han hängdes upp.
Ångrar ibland att jag inte fortsatte mina arkeologistudier, det har ju hänt så mycket på den fronten så det hade varit spännande hela tiden.
En helt annan sak som slog mig var att danskan är så lätt att förstå i skrift; så oerhört synd att det är så svårt att höra vad de säger.
#3: Det är en vanesak. Jag har svårt att förstå talad norska eftersom jag hör det så sällan. Danska hör jag däremot rätt ofta så där har jag nästan aldrig problem med att förstå det. Om det är möjligt kopplar jag in dansk textremsa, för då är det lättare att uppfatta orden.
Tollundmannen har jag inte sett, men däremot var jag och tittade på Grauballemannen för många år sedan, när jag var i Århus på kortsemester. Han var inte vacker direkt, och det tog en stund innan jag upptäckte att huvudet var nästan helt skilt från kroppen. Vill minnas att jag inte stannade och tittade på honom särskilt länge efter det. 🤢
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ