Nordisk historia iFokus

Nordisk historia

Etikettallmänt
Läst 2038 ggr
birdie86
1

Hej alltihoppa!

Jag är ledsen att jag har inte varit så aktiv på sistone. Jag har haft mycket att göra och jag är lite oinspirerad. Jag får inte så mångra bra idéer för nya inlägg eller artiklar. Jag håller på med att skriva min mastersavhandling just nu så jag kommer att länka en intervju snart.

Kommer ni att besöka någon intressant plats i Norden i år? Jag vill gärna gå och titta på Trelleborg slott, Kalmar och resterande saker i Helsingfors. Jag vill gärna besöka Island också. Vi får se om det blir möjligt!

Lill-Kisse
0

Du kan väl berätta vad din masteruppsats handlar om.

birdie86
0

Det har varit en lång process att förstå vad skulle det handla om. Jag kommer att studera hur Svenskar ser på Finland och finländare på ett historiskt perspektiv :)

Halvdansken
0

Trelleborg slott? Vilket slott är det?

Eller så menar du nåt annat Trelleborg än det i Skåne?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

birdie86
0

Jag menar det…jag antar att det inte heter "slott" på svenska…Jag studerade sådana "vikinga slott" i Danmark och på engelska heter de "Viking ring castles" Tyst

Lill-Kisse
0

Jag gissar att birdie86 menar något slott som ligger i eller intill Trelleborg, men det finns nog inget som kallas "Trelleborg slott". Man brukar tala om skånska slott och herresäten. Något gods där i närheten kan säkert vara intressant också.

Mark
0

Nej, inget slott alls, det är en fornborg. Eller t o m fornborgar. En spec typ kallas "Trelleborgar". Men det finns (minst) en nära Trelleborg. Läs här

Halvdansken
0

Den rekonstruerade borgen i Trelleborg är fin, jag har också sett den på Själland, i Slagelse.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
0

Ska besöka Waxholms kastell samt Oskar Fredriksborg. Sen blir det även mer nyare befästningar.

sponny
0

Ska försöka ta en liten tur till Beredskapsmuseet i sommar.