Bernadotte
Hej alltihoppa!
Jag tittar på en dokumentär om Napoleon och tänkte på att fråga er:
vad tycker ni om valet att "importera" en kung på 1800 - talet?

Eftersom den franska kulturen hade haft stort inflytande och fortfarande var populär i Sverige på den tiden, förefaller det logiskt att söka kandidater där.

Men Sverige (som alla ungefär) var emot Frankrike under kriget…och varför importerade Sverige en kung från ett annat land överhuvudtaget…Fanns det inte någon som kunde vara lämplig?

Nu får du läsa på lite om svensk historia vid den tiden. Man hade redan hittat lämplig tronföljare på närmare håll, från Danmark. Han dog hastigt. Hans bror var sedan ett av de följande förslagen. Någon lämplig svensk verkade inte finnas.
Sverige hade tidigare varit en stormakt och många beundrade Napoleon som krigsherre. Adeln tyckte nog att det var ett riktigt kap att locka till sig en av Napoleons framgångrika krigare. Drömmen om att återvinna lite av sin ställning som stormakt kan säkert ha spelat en viss roll.

Jag kom inte ihåg vad som hände specifikt. Det var länge sedan jag läste det. Det är ju intressant att diskutera ämnen…Bernadotte bestämde för att inte försöka få Finland tillbaka och sedan den tiden har Sverige inte varit i krig…åtminstone officiellt.

Visst kan man undra vad som menas med att Sverige inte varit i krig sedan dess. Det var ändå strider på flera ställen. Det kanske var i försvar?
Vad Bernadotte tänkte, kan vi inte veta. Det hade väl varit rena vansinnet att angripa Ryssland när man knappt hade någon armé längre och inga allierade för en sådan strid. Efter Sveriges svåra förlust mot Ryssland kanske han upplevde unionen med Norge som en framgång.
Banden med Finland har i alla fall varit fortsatt starka och ett bevis för det är stödet under vinterkriget 1939/40. Under parollen "Finlands sak är vår" gavs förvånansvärt mycket hjälp på olika sätt.

Jag menar att Sverige var i krig sist 1814.

Axel von Fersen blev ankladag för den danske (tänkte) tronföljarens död. Han lynchades av folk i Stockholm. Ohygglig historia.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det senaste kriget Sverige var inblandad i var Krimkriget. Nu blev det bara på diplomatisk väg och då blev Sverige neutralt och även Åland blev autonom.t