Histora med olika perspektiv
Det roar mig att ta del av olika idéer om vår historia. Experterna påstår än det ena, än det andra, så jag tvivlar på att någon kan avgöra vad som är den riktiga tolkningen.
Den här hemsidan tycker jag om att läsa i lite då och då. http://wadbring.com/historia/index.htm
Det skulle vara roligt att höra vad andra anser om materialet.
Länken fungerar inte för mig oavsett hur jag än försöker, kan man hitta till sidan på ett annat sätt?

#1 Då trilskas ifokus, för den hemsidan har aldrig krånglat.
Skriv adressen själv så kommer du garanterat in.
http://wadbring.com/historia
Den sidan tycker jag också är intressant, när jag sökt på historia om min hembygd så har jag nästan bara kommit till wadbring. De bilder som finns på fornlämningarna, stämmer ju i alla fall. Jag har varit vid de som nämns, och det stämmer skylten om "Herrebordet eller Sturebordet" är väldigt oläslig, om någon skulle ha råkat läsa det stycket på sidan. Så så mycket stämmer det med andra ord, i alla fall där jag bor. Kan inte säga så mycket om fakta dock.
Det som står om Nycklabacken (Fölene) stämmer väl så vitt jag minns med de lokala sägnerna. Men jag var väldigt liten när jag var vid Nycklabacken och hörde farfar berätta om det, men det är fortfarande bara på wadbring som jag kunnat läsa något om bygdens historia… så jag kan ju inte bekräfta något (har inte orkat leta på biblioteket, borde göra det, vet att de har en hel del där.)
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Många lokala sägner och folkberättelser har en viss del sanning bakom, men de är sällan helt sann. Olika bynamn eller platsnamns ursprung har dock ofta en felaktig förklaring. Till en del beror det på många forskare har tidigt gjort vissa antaganden efter en mycket kort titt på lden okala historian. Dessa saknar också ofta kunskap om den lokala dialekten och blandat med folklig tolkning.
Jag kan nämna några exempel från mina bygder:
Min hemby Klockarnäs skulle härstamma från klockupproret där kyrkklockan från Alfta sjönk i sjön (vintervägen från Alfta och söderut går i närheten). Den exakta platsen är också känd och där har även skett dykningar (ett ställe som ofta har dåliga isar). Alfta kyrkklocka nådde aldrig Stockholm (den har kanske förolyckats någonstans eller också kom den bort genom alftabornas egen försorg). Bynamnet Klockarnäs är dock känd från 1495, som är Gustav Vasas födelseår (oklart om han var född 1494 eller 1495). Bynamnet kommer förstås från att någon klockaren har bott i byn under medeltiden.
Ett gårdsnamn i grannbyn är Lövbergs. I en licensiatsavhandling antogs förstås att namnets ursprung var en kulle med mycket lövträd. Nu är ursprunget egentligen en person som som levde där under sekelskiftet 1500/1600 som hette Lebert (Liebert) Larsson och den äldsta beteckningen på gården var Löbbers som senare blev Löfberg.
Det är mycket viktigt att de gamla folkberättelserna bevaras oavsett de har sanning eller ej. Många har en viss sanning i sig och det är en stor konst att hitta berättelsens röda tråd.