Nordisk historia iFokus

Nordisk historia

Etikett: nordisk-förhistoria
Läst 2348 ggr
Bjornen
0

Svitjod på Krim

Nyss hemkommen från en rundresa på Krim. Många kulturhistoriska upptäcker och en hel del böcker på ryska om Krims historia. Bland annat en rapport från en konferens förra året på Krim om skandinavisk påverkan på Krim under romartiden. En av forskarna framkastade teorin att Svitjod (asagudarnas boning) skulle ha legat på Krim. Helt klart har det funnits svenskar på Krim under minst omkring 2.000 år.

moondancer
0

intressant Skrattande

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LenaR
0

Jag avill veta mer! Glad Vad var det för skandinaviskt inflytande på Krim? Och vad sa forskaren om Svitjod, är det Thor Heyerdahls gamla teori som flyttats till andra sidan Azovska sjön?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bjornen
0

Det är i första hand olika arkeologiska fynd från Romartiden som visar på den omfattande handeln mellan Skandinavien och Krim.

Man spekulerar också om man under skyternas krig rekryterade soldater från Skandinavien. Jag får inte klart för mig vilket av deras krig man tänker på (200 f. Kr. eller 200 e. Kr.). Kanske båda eller rent utav även deras första krig.

Man återupplivare också tanken på Goternas ursprung från Skandinavien (=Gotland). Nu dock i form av Östgoterna och inte Västgoterna.

Mina egna tankar får mig att se likheterna mellan den svenska Båtyxekulturen och formen på koppar eller bronsyxorna på Krim från tiden omkring 2000 år f. Kr.

Helt klart finns det mycket att hämta i den ryskspråkiga forskningen för oss att lära om den svenska historien. Jag kommer givetvis att forska vidare inom området och ev. kan det leda till att jag skriver en bok om dessa samband. De lösa tankar om detta blir allt fastare ju mer jag lär mig om området.

Lill-Kisse
0

Vad menas med Öst- och Västgoter? Skulle det ha varit olika folk på öst- och västsidan av Gotland eller vad är det fråga om?

Bjornen
0

Mycket förenklat:

Goterna har ansetts komma från Polen till Medelhavet och Svarta Havet och sedan blivit uppdelad i östgoter (Ukraina 300-talet) och västgoter (200 talet). När hunnerna invadera Östeuropakom östgoterna under deras styre. Lite rester av östgoter har funnits kvar på Krim in på 1500-talet. Västgoterna kom till slut att flytta till södra Spanien (riket upphörde på 700-talet).

Tankar som nu börjat figurera är att de från början kommer till Svarta Havet ännu tidigare via floderna och därifrån sprider sig västerut. Eventuellt att de når Svarta havet vid samma tid som till Polen.

Lill-Kisse
0

Vad finns det för samband mellan dessa goter och våra goter på Gotland (om det alls varit något samband)?

Bjornen
0

Mer och mera troligt att de kommer från Gotland och flyttar till europeiska fastlandet (för omkring 2000 år sedan) och genom ryska floderna tog de sig ner till Svarta Havet.

Lill-Kisse
0

Vad var det för arkeologiska fynd som visar på handel mellan Skandinavien och Krim under romartiden?

Bjornen
0

Många olika, men i huvudsak visar ornamenten på mycket stora likheter. Att försöka beskriva allt det går inte att göra här på några rader. Det behövs många sidor text till det.

Lill-Kisse
0

Du är ju så noggrann och detaljerad Bjornen, men för mig kan det räcka att få en vink om vad dessa ornament med stora likheter satt på. 

Vilka föremål har klarat tidens tand så väl, så att de kan beses idag? Var det exempelvis verktyg, smycken, husgeråd?

Bjornen
0

Det är bälten, spännen, olika smycken, hänklar och olika utsmyckningar av bruksföremål. Men även likheter syns på svärd och skyddsklädsel.