Nordisk historia iFokus

Nordisk historia

Etikettallmänt
Läst 1542 ggr
polkagris
0

FRÅGA

Jag har en fråga i läxa som rör första världskriget. Jag vet att detta är nordiskt historia och att det handlar om norden, men kanske det är någon som klarar av denna fråga?

Redogör kortfattat för hur mellankrigstidens Europa såg ut? Gör en större redogörelse för hur det kom att påverka Tyskland, ekonomiskt och politiskt.

Tack på förhand.

birdie86
0

Hej Polkagris och välkommen!

Först och främst skulle du få veta att det är bättre att du löser frågorna själv men du kan få några ledtrådar. Efter Första världskriget var Tyskland tvungen att betala mycket höga skadestånd. Frankrike hade ockuperat Ruhrområdet, som var en av de största inkomstkällorna för Tyskland. Efter ett krig måste man också omvandla hela industrisystemet som tidigare pruducerade vapen. Glöm inte den stora depressionen (1929)!

Lycka till! :)

polkagris
0

#1 Ohh tack! Har kommit en liten bit på frågan. Men den är inte klar, så detta hjälpte mig! Tack så hjärtligt! :D

Bjornen
0

Det är inte att föringa Östeuropas utveckling och vad det påverkade Västeuropa och särskilt Tyskland.

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Beskriv de politiska och ekonomiska förutsättningarna för nazismens framväxande.  Europas sociala struktur var ju helt annorlunda före och efter 1a världskriget. Bara ta en sån enkel sak som kvinnornas klädsel. Mycket hände som kanske inte hade direkt med politik att göra, men som ändå vara stora förändringar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.