Nordisk historia iFokus

Nordisk historia

Etikett: nordisk-förhistoria
Läst 1753 ggr
[Morfalum]
0

Permanent settlements in Norden a myth?

Det här blir väldigt långsökt och jag är verkligen inte någon expert på historia men jag gör ett försök ändå. (ta det med en nypa salt ni historienördar)

En vän till mig berättade att en av hans vänner som är någon form av forskare (historieforskare?) berättat att han i stort sett såg det som omöjligt att det skulle funnits fasta bosättningar i norden i ett tidigt skede. Förutsättningarna (klimatet och de kunskaper man hade för att överleva) skulle ha gjort det i princip omöjligt att överleva i norden under vinterhalvåret. Hans teori var att nordlingarna snarare levde som en typ av nomader med norden som "tillhåll" och var beroende av andra civilisationers resurser, därav alla räder. Alltså, det fanns inga fasta, självförsörjande bosättningar i norden utan man var beroende av externa resurser.

Vad tror ni som är belästa? Glad

I noticed now that we are encouraged to write in English as well so I  though I could translate my post, just for fun. And I must say, the idea is brilliant. It could grant this site much more visitors.

A friend of mine told me that one of his friends (who is some kind of researcher) told him that he basically saw it as impossible that there would have been permanent settlements in the northern regions in an early stage. The premise (climate and the knowledge of survival in such a climate) would have made it, basically impossible to survive in Norden during the winter. His theori is that the norsemen rather lived as a type of nomads with the northern regions as a sanctuary and was dependent on external sources, thus all the raids. According  to him, to sum it up, there were no permanent, self-sufficient settlements in Norden. They were dependent on external resources and lived as a type of nomads.

What do the experts have to say about this?   Glad

Yfver
0

Vad menar du med i ett tidigt skede? Vilken tidsperiod är det frågan om?

Vore intressant att läsa mer om denna tes som din väns vän har.

Den äldsta bosättningen man hittat i sverige  kan vara så gammal som 13.000 - 14.000 år gammal. Denna plats är norr om Finjasjön i Skåne.

Där har man även hittat bevis på att människor bott där under flera tusen år. Fynden är sådant som härör från stenåldern fram till järnåldern.

Dessa fynd som gör att de första bosättningarna är så gamla som 13- 14000 år gamla och fram till järnåldern gör att folk faktiskt bott i utkanterna av inlandsisen och sedan flyttat sig varteftersom den smält.

Sedan vet man att runt 900 talet när järnåldern övergick till vikingatiden (medeltiden) så började norden bosättas mer och mer.

MegN
0

Odling brukar väl anses som ett bevis på "bosatt". Och det finns ju spår av odling långt upp i Norrbotten åtminstone från bronsåldern.

[Morfalum]
0

#1 Det är germanska folkstammar jag talar om i mitt inlägg. Och gällande perioder historien och överhuvudtaget siffror har jag ingen aning. Detta kan ha vart bortkastat med tid :)

Dessa fynd som gör att de första bosättningarna är så gamla som 13- 14000 år gamla och fram till järnåldern gör att folk faktiskt bott i utkanterna av inlandsisen och sedan flyttat sig varteftersom den smält.

Detta är väldigt intressant**.
**