Freyr eller inte?
Det är bra att tvivla
Professor Neil Price, chef för avdelningen för arkeologi vid universitetet i Aberdeen, har skrivit en artikel som heter "What's in a name? En arkeologisk identitet kris för den nordiska gudarna (och några av deras vänner)." och han ställer några intressanta frågor.
Han tvivlar på att statyetten kan identifieras som Freyr med 100% säkerhet. Argumentet är oftast baserad på den sexuella laddning, men det finns inga andra bevis. Det antas att figuren är naken, men ignoreras faktum att han bär armband, en hatt och har några virvlande mönster på baksidan.
Arbetsställningen är inte en sexuell hållning, så är det verkligen starka bevis att statyetten representerar Freyr? Författaren tror inte det.
Vad tycker ni?
källor:
2006. What's in a name? An archaeological identity crisis for the Norse gods (and some of their friends). In Andrén, A., Jennbert, K. & Raudvere, C. (eds) Old Norse religion in long-term perspectives. NAP, Lund: 179-183.
bild lånad den 24:e maj från Historiska museet i Stockholm
Statyett från Rällinge i Södermanland, inventarienr: 14232.
In English:
Professor Neil Price, Head of Department of Archaeology of the University of Aberdeen, has written an article called "What's in a name? An archaeological identity crisis for the Norse gods (and some of their friends)." and he pose some interesting questions.
He doubts that the statuette can be identified as Freyr with 100% certainty. The identification is usually based on the sexual charge but there are no other proofs. It is assumed that the figure is naked, ignoring the fact that is wearing bracelets, a hat and has some curling patterns on the back.
The posture is not a sexual posture, so are there really strong proofs that the statuette represents Freyr? The author doesn't think so.
What do you think?
sources:
2006. What's in a name? An archaeological identity crisis for the Norse gods (and some of their friends). In Andrén, A., Jennbert, K. & Raudvere, C. (eds) Old Norse religion in long-term perspectives. NAP, Lund: 179-183.
bild lånad den 24:e maj från Historiska museet i Stockholm
Statyett från Rällinge i Södermanland, inventarienr: 14232.
All the translations are carried out by me, Birdie86 and I take full responsibility for them. If you find any mistake, please let me know as soon as possible. I will be fast in correcting them.
The translations of direct quoting are not meant to be completely precise, but to give to the English audience an idea of what is said. If you are not satsfied with a translation of your article of work, please let me know. I will be happy to correct.
Thank you!

Har faktiskt inte tänkt så mycket på det, men det ska jag tänka på nästa gång jag besöker ett museum med sådana figurer. Intressant!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Jag var ganska imponerad på faktumet att det är verkligen "tagit för givet" att det där är Freyr, folk verkar inte ens diskutera om det längre. Förhistoria är en period där det finns väldigt lite som är "säkert", man skulle var mer öppen för nya idéer tycker jag.
Så är det ju med nästan alla gudastatyetter och avbildningar man hittar, så det ska man ju alltid ha i åtanke.Troligtvis fanns det ju mängder av gudar vars namn inte är bevarade till eftervärlden, så även om man slår fast att det är en "fruktbarhetsgud" finns det ju inget som säger att det inte fanns fler än Frey som tillbads.
Samtidigt vill man ju kalla figurerna man hittar för något och då fungerar det att låta gubben hetta Frey idag, lika väl som något annat. Bara man är medveten om att han mycket väl kan ha hetat något annat när han var ny.

Jag tycker inte om när man skriver "Freyr", när det egentligen är Freijr. Det är vanligt även i många vetenskapliga artiklar och uppsatser. Bokstäver "y" och "ij" är nästan alltid omöjliga att skilja åt i äldre texter. Jag har någon mycket enstaka gång lyckats se vilket som avsågs, när jag försökt tolka platsnamn för att hitta ursprunget till namnet. Jag anser dock att man bör välja den lämpligaste stavningen efter uttalet.

Artikeln som jag citerade är på engelska. Freyr verkar vara det internationella namnet. Historiska museet skriver faktiskt Frej.
och här finns en liten föklaring om namnet själv:
http://www.historiska.se/misc/gemensam/Nomina/nomina/?s=Frej