Nordisk historia iFokus

Nordisk historia

Etikettallmänt
Läst 2722 ggr
Bjornen
1

ang. språk

Jag anser att alla iFokus sajter ska skrivas på svenska. Om det finns en översättning också till engelska må vara hänt. Det är en svensk sajt med huvudsakligen svenska läsare och grundspråket ska vara svenska och i enligt med svensk lag.

Det skrev jag också som kommentar till ett av grundinläggen. Jag påtalade att jag brukar besvara utrikiskan med skrivningar på min dialekt som ibland kan vara svår att förstå. Men det är också utriska språk för många och innebär att en del svenskar utesluts. Alla svenska dialekter tillhör svenska språket (utom vissa Älvdalsmål som klassats som särskilt språk). I och med att svenska språket är Sveriges officiella ska allt finnas tillgängligt på svenska. Även de som klassats som minoritetsspråk har en rättighet att få svar på sitt språk.

Jag anser att mitt inlägg besvaras med oförskämdheter:

"Den här sidan kommer att vara på både engelska och på svenska. Om du kommer hit och skriver på en dialekt som jag och andra kan inte förstå så är du inte välkommen"

Jag anser att ett sådant påstående är diskriminerande mot mig. Detta eftersom alla svenska dialekter är en del av svenska språket. Jag kan inte veta vilka ord du förstår och inte förstår. En del dialektala uttryck som jag använder kan inte översättas. Om jag skriver ord eller uttryck som inte förstås får väl densamma fråga vad de betyder.

birdie86
0

En dialekt, precis som alla dialekt som finns i mitt modesrmål går inte att förstå för folk som kommer från andra områden.

Svenska språket är svenska språket så om du vill skriva på svenska är det bra, om du skriver på en dialekt, vilken som helst, så är du inte välkommen eftersom det är diskriminerande mot ALLA ANDRA (och majoriteten) som INTE kan förstå. Från språkrådets hemsida om dialekter: "En dialekt är en språkart som talas av invånarna inom ett avgränsat geografiskt område."*

När du skriver i dialekt du bryter mot den här skrivregeln:

* Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Därför det är diskriminerande mot majoriteten. Alla svenskar och alla i Europa läser engelska under hela skolväsendet. Om någon behöver hjälp med engelska de kommer att få den. Om någon behöver hjälp med svenska de kommer att få den. Om någon från vilken plats som helst i världen kommer hit och svarar på engelska, de kommer att få svar på engelska. PUNKT SLUT.

Jag stänger den här tråden, om du öppnar en ny så kommer den att bara att raderas. Det här är inte någonting som jag vill diskutera, med dig eller någon annan.  Skriver du i dialekt, är du fortfarande inte välkommen.

*http://www.sofi.se/8947#item100000

Inlägget är låst för nya kommentarer