Motala Kvarnar och kloster
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kvarnar och kloster
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-01-26 19:59 av Pyttelite
Det finns ytterligare fyra avsnitt innan det här. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Alla finns upplagda men inte numrerade - lit omständliga med upprepningar men annars helt suveräna.
Visst är de numrerade. De finns även som spellista:
https://www.youtube.com/watch?v=62e6NjyceLQ&list=PL70tGF4xX9GemA64nLEiyhKWwIzNO4qvk
Har inte hunnit kolla dem än, men ska göra det så småningom. Är dock mer intresserad av Rökstenen. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Jag har inte numrerat dom när jag lagt upp dom på sajten syftade jag på.
Sök på Motala eller snarare använd etiketter. 😊
- Redigerat 2021-01-30 12:44 av Pyttelite
#4: Aha. Trodde du skulle göra likadant som med Rökstenen.
Prenumererar på kanalen, så jag behöver inte leta. 😊
#5: Jag förstår att det var förvirrande - kanalen är bra och inslagen är ny och förmodligen ganska kontroversiella.
Märkligt att svensk historia är så dåligt utredd eller också är det en vinkling.
Lever själv i ett fantastiskt landskap med så många tecken från förr så man får värja sig från alla fornlämningar. 🥴
#6: Såvitt jag kunde se så är åtminstone programmen om Rökstenen från 2020, så det kanske är ett "coronaprojekt". Spännande är det i alla fall.
Svensk historia är väl mycket av "kungarnas historia". Själv fick jag mig en rejäl tankeställare på 1980-talet, när jag tittade på en serie program på dansk teve, om Danmarks historia. När de i ett av programmen började prata om Lunds domkyrka och Skåne så hajade jag till. Sedan insåg jag ju att vi här i Skåne har både dansk och svensk historia, men man tänker oftast inte på det, eftersom det bara är den svenska historian vi får lära oss i skolan.
Har ju mina rötter här nere, så de flesta av mina anor var danskar för 400 år sedan. Därför var det intressant att även få lära sig om Skånes historia från ett danskt perspektiv.
#7: Jo det var inte så intressant att skildra Christian den gode trots att vi har städer uppkallade efter honom. 😊
Danskarna var och krigade i Östergötland oxå och sedan finns ju trekunga-mötet på västkusten.
Historia är intressant på lagom nivå.
- Redigerat 2021-01-30 13:34 av Pyttelite
#8: Ja, det ska bli intressant att se dramadokumentären om Stockholms blodbad. (Har inte hunnit med den heller; det är för många spännande historieprogram nu. 😊) Där var ju Christian II och "härjade".
#9: Intressant tips - tack!