Nordisk historia iFokus

Nordisk historia

Etikettallmänt
Läst 3267 ggr
Josefinesve1
0

reformationen

hej

jag undrar hur  reformationen och upptryckningen av bibeln påverkade de svenska språket?

jätte tacksam för svar🙂

[Ulvarsdotter]
0

Johann Gutenberg skapade Gutenbergs tryckpress (första i Europa) strax innan reformationen vilket gjorde att fler böcker och skrifter kunde tryckas - det gick mycket snabbare än att skriva av texter, vilket gjorde att böcker blev billigare i längden och fler hade möjlighet att införskaffa en och annan bok, vilket i sin tur gjorde fler läskunniga. Språket tror jag blev "finare" i och med reformationen, för ordförrådet utökades säkerligen.

De flesta böckerna som först trycktes var dock på latin, vilket inte alltför många kunde, så där kan jag inte tänka mig att språket förändrades.. Men på slutet av 1500-talet var mer än hälften av de böcker som trycktes på moderspråket som var i just det land texten trycktes, och då också Bibeln (Martin Luther publicerade tex Bibeln på tyska år 1534). Bibeln var ändå en bok som många gärna läste, och när fler började lära sig läsa och Bibeln dessutom skrevs på sitt moderspråk så utökades - tror jag - ordförråden och språket blev mindre talspråkigt(?)

Jag har pluggat Bokhistoria, och därför kunde jag kolla lite i mina uppsatser, men just för språket har jag inte haft några uppgifter.. Hoppas dock du kanske får användning för mina tankar kring hur jag antar att språket borde förändrats i takt med att fler blev läskunniga och dessutom hade större tillgång till texter under reformationen :)