Släkthistoria :)
Som rubriken lyder, vad har ni för släkhistoria, om ni vet? Vad jag vet är att min släkt har pendlat från finska till svenska sidan några gånger. På 1700 talet någon gång dubbades min pappas förfäder och adlad till namnet Dömstedt. Han hade försvarat ett slott ihop med andra soldater, egentligen var det von dömsta, men varför han valde att ha namnet Dömstedt vet vi inte. Hans barn, när han dog, drog åt två olika håll, en med förmögenheten, och en med knappt någonting i gämnförelse. Jag härstammar från brodern som inte fick något ;)
På min morfars sida kommer vi från Ronneby trakten, släkten bodde där från iaf 1600-talet fram till min morfar flyttade till Sthlm på 30-talet. Bönder så långt ögat når.
På mormors sida kommer vi från Småland. Ganska stationära där också mellan 1600-talet fram till slutet av 1800-talet. Mestadels bönder. Den stora äventyraren var min mormor far som blev rallare uppe i Norrland och sedan luffade tillbaka till Jönköping.
På farmors sida kommer vi från Kålland, bönder hela bunten förutom en hovpredikant på 1700-talet som hamnade i onåd då ha gjorde en piga gravid och försökte övertyga henne om att dränka barnet. Hans "äkta" barn flyttade och bytte efternamn (hade nog jag gjort också).
På farfars sida är det lite mer utspritt. Det finns linjer från både småland och skaraborg som så småningom strålar samman i göteborg. Farfars far gjorde resväskor och liknande och han kommer från en lång rad av skräddare. Farfars mor kommer från en lång rad av sjöfarare.
Åh, sjöfarare , jag har alltid velat ha någon i min släkt som jobbat ute på sjön, bara för att liksom kunna ha det i blodet på något sätt.. ;)
Jag vet att det fanns Valloner i släkten på min pappas sida. Min farmors syter släktforskade för några år sedan men hon slutade när resultatet var en massa horor och andra förbrytare. Så jag vet inte så mycket mer. :P

Jag har ju släktforskat mycket intensivt och djupt. Jag är liksom Prins Daniel, 2 finska presidenter har vi rötterna bland Svinhuvud och kommer bakåt till 27 november 1386.Sannolikt är dessa ursprung i Tyskland och kanske bland garpar.