Nordisk historia iFokus

Nordisk historia

Etikett: nordisk-förhistoria
LĂ€st 2160 ggr
[Misstaget]
0

Att offra/blota

Hej! 😇

Jag undrar om nÄgon kan ge mig fakta eller lÀnkar pÄ Àmnet blot/offring?

Jag undrar bland annat om hur det var med mÀnniskor? NÀr, hur och varför gjorde man det? Var mÀnniskorna med pÄ det hela? Hur gick det till i norden och hur vanligt var det?

Hur var det med djur och sÄdÀr?

/En vetgirig person 😍

[Moa-]
0

"I förkristen tid Àr det vÀl rÀtt vÀlbelagt att det förekommit mÀnniskooffer, frÄgan Àr hur lÄngt in i den det pÄgÄtt? Talar vi om vikingatid, sÄ Àr kÀllorna högst osÀkra. Man bör ocksÄ betona att det i egentlig mening inte handlar om "mÀnniskooffer", mer Àn det handlar om mÀnniskooffer nÀr man idag avrÀttar dödsdömda i Amerika (ocksÄ detta görs ju "i Guds namn"). MÀnniskooffren var mer en form av dödsstraff. On the Sacral Origins of the Germanic Death Penalties av Folke Ström, behandlar Àmnet bra, och spÄrar medeltidens dödsstraff till de gamla mÀnniskooffren.

Blot - tro och offer i det förkristna Norden av Britt-Mari NÀsström vill jag minnas tar upp detta om mÀnniskooffer ocksÄ (Àven om hennes egna slutsatser i boken Àr helt störda, sÄ Àr kÀllorna hon granskat bra), bl.a. "den trefaldiga döden" mm." Citat "Bockas"

[Misstaget]
0

#1 och #2 Tack sĂ„ jĂ€ttemycket för svaren đŸ€—. Det behövde jag verkligen 😇. SĂ„ de offrade brottslingar frĂ€mst alltsĂ„? Hur lĂ„ngt tillbaka kan det hĂ€r strĂ€cka sig tro?

[Moa-]
0

DÀrom tvistar de lÀrde

Det gÄr att bevisa vilka som avrÀttats, dÀremot svÄrare att i efterhand motivera orsaken till avrÀttandet, om det var ett offer, ett straff eller nÄgot annat
 Som citerat ovan, anser du att fÄngarna i USA offras? Allt beror pÄ definitioner.

Googla runt lite sÄ kommer information och argument, offer pÄ olika nivÄer verkar ha förekommit inom mÄnga kulturer "förr i tiden", Àven bibeln nÀmner mÀnniskooffer, vilket ej Àr att förglömma.

NiklasTyreso
0

Ny-hedningar Àr vÀldigt benÀgna att bara sÀga att det var kriminella som offrades och de bortser frÄn argument föer att man hade religiösa motiv för dödandet.

Bildstenen frÄn Hammars LÀrbro ser ut att visa en mÀnniska pÄ ett vi/altare som dödas med svÀrd och en annan hÀnger i ett trÀd.

Rika personer fick med mÄnga gravgÄvor i gravarna som föremÄl, djur och slavar. Det gÄr inte att skilja en religiöst motiverad gravgÄva frÄn medföljande slavar. Tror knappast de ville ha med kriminella som gravgÄvor till livet pÄ andra sidan.

Det (av kristna skrivna) skriftliga kĂ€llorna talar om mĂ€nniskooffer. 

Jo, bibeln talar ocksĂ„ om mĂ€nniskooffer i mellanöstern, men alltid med avsky. Att det förekom hĂ€r med visar bara att vi inte var bĂ€ttre.  

Bilder, arkeologi och skriftliga kÀllor ger samstÀmmiga uppgifter om att man pÄ förkristen tid dödade medmÀnniskor av religiösa skÀl i norden.

Bjornen
0

Tacitus resa till Thule.

Bjornen
0

I de skytiska gravarna i Altaiabergen (500 f. Kr.) offrades en hel del tjÀnare i gravarna. Om det var offer eller inte kan kanske diskuteras eller om de bara hörde till familjen och skulle följa med pÄ resan.