Annons:
Etikett1800-och-1900
Läst 39185 ggr
birdie86
2011-05-16 07:19

2:a världskriget i Norden

Hej Hej till alla!

Jag undrar vad ni tycker om de nordiska länderna och 2:a världskriget. Alla var neutrala men några blev invaderade och Finland kämpade tillbaka. Sverige handlade med båda sidor…det var en komplicerad situation.

Jag tycker att när är det världskrig så är det svårt att vara helt neutrala. Man måste fortfarande exportera och importera och ekonomin är alltid dålig när är det krig.

Vad tycker ni?

In English:

Hello to everyone!

I wonder what you think about the Nordic countries and the Second World War. All were neutral, but some were invaded and Finland had to fight back. Sweden dealt with both sides…it was a complicated situation.

I think when it's world war, it is difficult to be completely neutral. One must still export and import, and the economy is always bad when it's war.

What do you think?

Annons:
[Jimmy.L]
2012-03-13 10:54
#1

Sverige hade väl inget större val än att försöka vara så neutrala så mycket man bara kunde, det svenska försvaret var inte någon vidare och dålig utbildad.

Halvdansken
2012-03-13 11:00
#2

I Danmark flaggar man fortfarande på halv stång 9e april, och på hel stång 5e maj.
Min mans morfar fick fly till Sverige, han var örloggskapten i flottan och skulle fängslas av tyskarna om han stannat kvar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
2012-03-13 15:27
#3

Ligger det inte minor kvar på någon strand i Danmark sen andra världskriget?.

Halvdansken
2012-03-13 17:50
#4

Det finns fortfarande minor kvar i farvattnen runtom Skåne och Danmark, men jag tror inte att de ligger kvar där man kan komma åt dem. De som hittas sprängs under största säkerhet. Det händer då och då att fiskare får nåt i näten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
2012-03-13 17:55
#5

Tycks ha funnits endel minor på stränderna i Danmark, man lät ju tyska krigsfångar leta och oskadegöra minor efter kriget. I Sverige finns det hel del lämningar efter 2:a världskriget.

Skurtrasan
2012-05-24 08:49
#6

fiskare som fått det i nätet ? hm inte direkt fångsten man räknat med men men :P

Livet i varje Andetag

Annons:
Halvdansken
2012-05-24 09:36
#7

Nä, det blir nog lite nervöst! Det är förankringarna som rostar sönder nu, en efter en.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
2012-05-24 10:25
#8

Finns mängder med minor i Östersjön främst i Finska viken. Vi har just nu en båt från den Svenska marinen tillsammans med andra länder i Finska viken och röjer.

[stblues35]
2012-05-29 23:52
#9

Hmm jo nog hade Sverige ett val och dom valde fel..Sverige var aldrig neutralt i och med att dom lät tyskarna flytta sig över vår gräns.

[Jimmy.L]
2012-05-30 08:18
#10

#9 Mot ett Tyskland som hade överlägsen arme och stridsvagnar mm var det inte mycket Sverige kunde göra.

[stblues35]
2012-05-30 10:40
#11

#10 Det hade inte spelat så stor roll..huvudsaken hade varit att dom kämpat för landet och för sig själva! Ibland blir man less på dessa jävla svenskar att dom inte har mer kurage!Och bara så du vet är jag så förbaskat svensk jag kan bli!:)

[Jimmy.L]
2012-05-30 11:09
#12

#11 Det hade knappt tagit Tyskland en vecka max att ockupera Sverige, vi saknade tunga stridsvagnar och även pansarvärnskanoner. Ett ockuperat Sverige hade gett Tyskland stort sätt hel Östersjön och för civila hade det blivit sämre än vad det redan var.

lordgortor
2017-03-16 12:42
#13

Man skall inte ge sig in i en kamp man inte kan vinna. Allt struntprat om fosterlandets ära, om mod och moral väger ytterst lätt jämfört med det stora antal döda och skadade som blir följden av ett deltagande i ett krig.

Annons:
Patrikperssonoslo
2018-03-21 04:59
#14

Hej 🙂

Jag såg en film här i Oslo på NRK som utspelade sig efter 2:a världskriget och där Tyska barn skulle desarmera minor efter den Danska kusten. Barnen behandlades dåligt och många dog på grund av stress och dålig kunskap.

Om filmen hade en historisk anknytning vet jag inte men det är ju tänkbart att så kan vara fallet. 

Här är filmen ifall ni vill se den:

javascript:nicTemp(https://www.filmweb.no/film/article1242524.ece);

Min släkt påstås haft tankar på att spränga Tysk-tågen i luften. 

Min släkting var patriot och ledare för hemvärnet. Dessa placerade sprängämne vid ett ställe efter färden men genomförde inte sprängningen. Tågen var skyddade av Svenska soldater och därför genomfördes inte sprängningen av tågen.

Om min Norska släkting vet jag mindre. 

Min Norska släkting lär ha varit den som ledde sprängningen av Tyskarnas färja med tungt vatten i Norge. Mer än så vet jag inte! 

Det jag däremot vet är att släkten inte ansåg att det var rätt det som skedde efter ockupationen av Norge. Många behandlades illa på grund av sitt samarbete med Tyskarna.

LBB
2018-12-07 21:20
#15

Danmark blev helt enkelt överkört av Tyskarna som, tillsammans med både Frankrike och England var på väg att angripa och ockupera Norge. Storbritannien hade väl redan minerat stora delar av de viktigaste sjölorderna på norskt territorialvatten redan innan Tyskarna kommit in på Norskt vatten. Alla tre stora stater var medvetna om Norges betydelse för att kontrollera sjöfarten i Nordatlanten.

[Jimmy.L]
2018-12-07 21:41
#16

#15 Danmark hade ju inte mycket att sätta i mot den tyska krigsmakten, Norge i sin tur lyckades lite bättre och sänkte Blücher i Oslofjorden vid Drøba men det räckte inte tyvärr Tyskland var för övermäktig.

LBB
2018-12-08 10:38
#17

#16 avgörande var väl att Frankrike och Storbritannien inte lyckades "låsa"  Narvik. Tyska alpjägare och de sjömän som lyckats ta sig iland från sänkta tyska skepp lyckades ju trots man bara hade lätta vapen stoppa de allierade. Och sedan drog ju kampanjen i Frankrike igång, med ett resultat ingen räknat med varvid Narvik förlorade i betydelse. Då Tyskarna nu fick tillgång till Belgiskt o Fransk järnmalm.

[Jimmy.L]
2018-12-08 11:08
#18

#17 Nja tyskarna var ju inne på evakuera sina trupper i Narvik.

Men avgörande var ju när Churchill beordrade tillbaka dom brittiska trupperna trots man hade lyckas trycka tillbaka den tyska krigsmakten så när norrmännen höll tyskarna tillbaka så passade dom allierade på att lämna Norge och man tvingades kapitulera inför Tyskland.

LBB
2019-12-05 07:43
#19

Orsaken till att Storbritannien och Frankrike avbröt sina försök att ockupera Norge och anslutning till detta driva ut Tyskarna var väl att de båda ländernas krigsförklaring mot Tyskland ledde till öppet krig och att de bådas, egentligen överlägsna krigsmakt utmanövrerades av Tyskarna i Frankrike o Belgien.

Upp till toppen
Annons: